Er det godt nok?

Anerkendelse – Kender du den der følelse af at være i tvivl om det, du gør, er godt nok?

Hvad er en værdifuld medarbejder? En værdifuld medarbejder er vel en, der føler at han/hun bliver taget alvorlig for det han/hun bidrager med. For at blive inkluderet som et værdifuldt menneske i et fællesskab, er anerkendelse og feedback vigtigt, for ikke ligefrem at sige nødvendig.

Hvis man undlader at fortælle et menneske at vedkommende er set og hørt, som det individ det er, og for det stykke arbejde vedkommende leverer, kan det få mennesket til at opgive, det giver nemlig en følelse af utilstrækkelighed – for hvornår er godt nok? Hvornår har man som medarbejder præsteret et godt stykke arbejde?

Denne følelse af utilstrækkelighed er grobund for stress. Stress er en forfærdelig tilstand, der i værste fald kan ende med at give et hjertestop. Masser af mennesker oplever dagligt stress, og de både fysiske og mentale belastninger det giver. Økonomisk er stress er noget, der koster virksomheder og samfund mange mange penge, det er der som sådan ikke noget nyt i – men tænk hvis man kan ændre det bare en lille smule ved at være mere anerkendende i sin hverdag.

Hvis man kun giver feedback, når der er tale om, at div KPI’er ikke bliver overholdt, eller man kun taler om, hvorfor tingene ikke fungerer, – hvorfor leveringssikkerheden er dalende mv, er det bare som at hælde benzin på en flamme, der brænder af den forkerte årsag – nemlig flammen der indikerer utilstrækkelighed. Hvis man tænker, at det er længe fint at indkalde medarbejderne den ene gang om året til en medarbejdersamtale (som i øvrigt også er bundet op på et KPI tal for de fleste ledere), hvor medarbejderne skal vurderes, og i nogle virksomheder endda have udleveret karakteren for årets præstation, må man tro om igen – det er efter min mening ikke godt nok!

Jeg er helt enig i at feedback er en nødvendighed, og undlader man at give feedback er det krænkende, for det er vel egentlig det samme som at ignorere medarbejderen, hvilket jo, som nævnt, er direkte krænkende. Medarbejderen vil kunne opleve sig selv og sin præstation som ligegyldig, over den manglende interesse virksomheden giver ham/hende. Er man medarbejder i en virksomhed, og man derfor naturligvis bidrager til det fælles arbejde, har man efter min mening krav på feedback. Men det skal ikke være en vurderende feedback, og da slet ikke en hvor man får udleveret en karakter.

Det at blive set, hørt og anerkendt som medarbejder er grundlæggende for at kunne præstere og vokse i og med en virksomhed. Hvis man ingen eller ringe anerkendelse får, har man ingen anelse om, hvorvidt man er i stand til at gøre det ”godt nok”. Jo jo… bare det, at man er ansat, er vel ensbetydende med at virksomheden ønsker, at man skal være der – men det er bare ikke godt nok! Men hvorfor er det så ikke godt nok at blive trukket ind til en medarbejdersamtale en gang årligt, for at få at vide hvordan man er blevet vurderet? Det kan for mange være vildt stressende at blive vurderet, for hvad er det lige der giver udslaget? – det kender vel de fleste fra en eksamensituation.

Men det at blive set og hørt i hverdagen og endda ligefrem anerkendt ind imellem, det er virkelig noget, der batter for den enkelte. Ønsker man at ens medarbejdere skal vokse, føle at de har det, der skal til for at være ”den gode medarbejder” og til stadighed føle, at de har noget at bidrage med, skal man frem med den anerkendende ledelsesform.

Jeg tror på, at alle mennesker ønsker at levere noget godt, og det er efter min mening vidunderligt at skabe sammen med andre. Det er forskelligt fra person til person hvilket mål, der indikerer belønningen. Nogen føler sig anerkendt ved at få en høj løn. Nogle føler, der er anerkendelse i jobbet, når de ser gode resultater af deres indsats, andre føler sig anerkendt, når de avancerer og får lov til at vokse. Men alle nyder at blive bemærket/anerkendt i hverdagen.

Den daglige anerkendelse, håber jeg, bliver mere og mere synlig. Jeg er klar over, at det kan være noget af en opgave, at finde ud af hvor meget eller hvor lidt en medarbejder har brug for af anerkendelse. Men det er vel også derfor, det er essentielt at virksomhederne har en leder, der er menneskekender, en med indlevelse og empati, en leder der er i stand til netop at se, hvad det er, der skal til for hver enkelt medarbejder.

Er du en af dem der giver HighFive på jobbet, er det måske for nogen lidt tosset – men det er altså en indikering af at “det der – det er godt gået” Det er en fysisk handling på, at det ER godt nok  😀

Tak fordi du læser med – jeg ønsker, at du bliver set og hørt som det fantastiske menneske du er 😀

 

 

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *